De bedrijfsmakelaar en het winkelgebied; ''Actief zoeken naar goede winkelinvulling essentieel voor de stad.''
Geschreven door Redactie Rodenburg op 19 april 2023Tijdens de coronacrisis vroegen velen zich af of het winkelpubliek in het post-pandemische tijdperk zou terugkeren naar de steden. Nu de wereld haar deuren weer heeft opengedaan, blijkt dat zeker het geval. Mensen winkelen nog steeds graag fysiek. Maar wel op een andere manier dan vroeger. De invulling van het winkelgebied is daarom niet altijd even makkelijk. In hoeverre speelt de bedrijfsmakelaar hier een rol in?
In dit artikel schijnt Edwin Doets, registermakelaar, taxateur en partner bij KRK (Dynamis Partner), zijn licht op dit actuele vraagstuk: ''De mensen reizen af naar winkelgebieden, maar alleen voor een bijzondere winkelervaring.''
Het geheim achter 'online + fysiek'
De angst dat online winkels de fysieke varianten op den duur verdrijven, heerst al een tijd. ''Het schrikbeeld van een leeglopende stad is niet onrealistisch,'' zegt Edwin. ''Maar we hoeven er ook niet zó bang voor te zijn. Uit onderzoek blijkt namelijk dat 81 procent van de mensen bereid is om meer te betalen voor een bijzondere winkelervaring. Dáár gaat het nu om in de stad.''
Volgens Edwin is een hybride situatie vaak effectief, mits winkels daar slim mee omgaan: ''Steeds meer bedrijven bieden de mogelijkheid om een onlinebestelling op te halen of te retourneren in een fysieke winkel. Mensen reageren daar positief op, maar alleen als je op locatie een leuke extra biedt. Denk aan een modewinkel met een gezellige koffiecorner. Daarvoor reizen de mensen af naar de winkel. En wanneer ze er eenmaal zijn, maken ze een rondje door de stad en doen ze vaak een aankoop.''
Balans in het straatbeeld
Wel verandert het straatbeeld in veel steden. In Zaandam ziet Edwin bijvoorbeeld dat non-food-winkels steeds meer plaatsmaken voor food-winkels. Tegelijkertijd vertrekken veel grote namen uit de stad: ''Dat is in veel gevallen geen goede ontwikkeling. In de regio Zaandam hebben we nu bijvoorbeeld geen groot witgoedbedrijf meer. Er is één kleine winkel in Krommenie, maar voor de ketens moet je naar een stad als Amsterdam rijden.''
Kan de bedrijfsmakelaar helpen bij het herstellen van de balans? ''Tot op zekere hoogte,'' meent Edwin. ''Als je een goede invulling van een winkel wilt krijgen, moet je soms ook een aanbod weigeren. Dat is in het belang van de verhuurder. Die wil immers een goede huurder hebben. Het is beter om door te zoeken naar een huurder die iets toevoegt aan het winkelgebied. Dat is goed voor de stad en voor de verhuurder. Als een huurder een winkeltype heeft dat we niet in de regio hebben, biedt deze toegevoegde waarde.''
Proactieve houding verreist
Het is allemaal makkelijker gezegd dan gedaan. Want de huurders dienen zich niet altijd in grote getale aan. ''Een bedrijfsmakelaar die bekend is met retail, kan wel een positieve invloed uitoefenen op het winkelgebied,'' zegt Edwin. ''Als makelaar moet je wel een proactieve houding aannemen - zeker als het gaat om winkelverhuur. Soms moet je gewoon een actieve zoektocht naar de juiste huurder starten.''
Hoe zo'n zoektocht eruitziet? ''Als een bepaalde winkelketen in heel Nederland opereert, maar nog geen vestiging heeft in deze gemeente, dan benaderen wij die zelf. Soms krijg je meerdere malen te horen dat er geen interesse is. Maar als we goed doorzoeken, vinden we vaak een geschikte huurder.''